Kroniske | Smerter

Smerten sidder der | Du ved måske ikke helt, hvad du skal stille op med den. Måske har du prøvet forskellige behandlere, måske har du intet gjort. Men alt i alt, så går vi for længe med tingene. 


Hjælp dig selv via behandling, øvelser, kost, arbejdsstillinger og meget mere. Og vigtigt for alle er forståelse og viden om smerten!

Får du den rette hjælp af dygtig kropsterapeut, er du sikret en lindring eller helt at komme af med smerterne.

 

Mit arbejde med smerter

Igennem mange år har jeg set, hørt om og også selv været udsat for voldsomme smerter. En ting der kan være svært for andre at sætte sig ind i. Noget alt for mange af os aldrig får helt bugt med, eller overhovedet gjort noget ved. Det handler om alt fra smerter i muskler og led, til migræne. 

Der mangler tit og ofte forklaringer om, hvad din smerte egentlig er. Hvad din krop prøver at fortælle dig, og hvad du overhovedet kan gøre. Hvad du kan få gjort. Det er et område som lige så vel som behandling, kræver opmærksomhed og italesættelse.

Bare det at tage beslutningen om at få gjort noget ved det, kan opleves som en lille procentdel af et resultat. Så kommer samtalen om hvordan, hvornår og hvorfor du har smerter. Dernæst behandling og vejledning. Eventuelt træning og øvelser.

Så frygt ej! Der er masser af hjælp at hente, og i denne artikel vil jeg give dig et lille indblik i den verden, du måske er en del af.

 

Fra ømhed til smerter til kroniske smerter

Ømhed har mange kategorier og mange navne. Den kan komme og gå… og så kan den være kronisk. Over 800.000 danskere lider af smerter, så du er altså ikke alene om det!

Det starter for mange med ømheder. Kun smerter ved bestemte bevægelser eller på bestemte tider af døgnet. Men med tiden kan smerterne tage til og sætte sig mere og mere kronisk. Det begynder altså at være en konstant smerte. Ved ømheder eller begrænsede smerter, er det ofte til at gøre noget ved ret hurtigt. Bestemte former for bevægelse og træning kan styrke og aflaste kroppen.

Men når det går hen og bliver permanent, skal der mere til.

 

Vi går med symptomer alt for længe

Når smerter virkelig har sat sig, har kroppen været belastet så længe eller i så høj en grad, at du ikke bare kan lave et par øvelser eller se bort fra det. Fysisk som mentalt og psykisk er vi påvirket, og det går ud over vores levevis. Og hvem har ikke lyst til at være smertefri, eller i det mindste kunne leve et almindeligt liv på trods af dem.

Det område du har smerter i, tager på sin vis så meget styring over dit helbred, at det kan være svært at abstrahere fra. Det kan være symptomer som:

  • Smerter
  • Anspændthed
  • Rødmen
  • Hævelser
  • Strålende fornemmelser
  • Psykisk belastet
  • Mentalt mindre overskud
  • Migræne

 

Kroppen kalder på dig

Lige som det mærkes, lige så skidt har din krop det i det respektive område. Signaler fra kroppen om, at noget er galt. Så tag det til dig og få gjort noget ved det. Det er aldrig for sent at give kroppen en hjælp på vejen.

Nervebaner og blodkar i kroppen er som en motorvej for biler. Trafikken skal kunne køre frit og bevægeligt, ellers kommer der kø og propper, vi bliver irriterede og inflammationen er udbrudt.

Der skal være passage i din krop til at nerver kan sende signaler til og fra området. Der skal samtidig være gennemgang for blodbanerne og dine lymfer, så der kan transporteres næring og restprodukter. Hvis ikke disse helt generelle mekanismer er i funktion, går områder i mennesket simpelthen i udu. Eksempelvis lider mange mennesker af stramt bindevæv, nervesmerter eller compartment syndrom (afklemning af muskler og strukturer). Disse er alle som beskrevet med trafikken, steder der skal være godt fungerende og uden trafikpropper.

 

Hvad kan du selv gøre?

Kropsbevidstheden er vigtig. Det vil sige at du skal vide hvad der foregår i din krop og hvad du eventuelt kan gøre.

Kropsfokus. Du skal ikke nødvendigvis bruge alt din tid på at give smerterne opmærksomhed. Men at vide hvor fokus skal lægges er en god strategi. Det kan for nogen hjælpe at fokusere, på hvor godt du kan gøre det for din krop og dine smerter. Bevægelser, træning, kost og livsstil. Et fokus kan i sig selv afhjælpe mange ting.

Kropskontrol. Kontrollen over din krop handler groft sagt om at vide hvordan du skal gå og stå. Kontrol over din krop giver kontrol over dit mentale værktøj og psyken. Hvordan du bevæger dig til træning, hvordan du sidder på arbejde osv for at aflaste.

Kropsholdning. Ret dig op og gør noget godt for kroppen. Som alt andet kan det ikke helbrede dig eller stå alene, men det er en vigtig del af at have en sundt fungerende krop. Smerter og ømheder får os rent fysisk til at trække os sammen og gå mere ind i os selv. Ved at forstå mekanismerne og smerten, kan det være lettere at få en god holdning.

Afspænding og udstrækning hjælper mange med at fjerne smerter, om ikke andet midlertidigt som et pusterum. Yoga, foamroller, elastikker er bare nogle af redskaber du kan benytte med teknikker til at gøre kroppen godt bevægelig og mobil.

 

Psyken påvirker dit fysiske

Din psyke påvirker trods alt dit fysiske tilstand, og dermed kan du også tage en vis kontrol over smerter. Det er et godt omdiskuteret område, men vi kan virkelig hjælpe os selv en stor del af vejen. Smerter afhænger utrolig meget af hvordan din tankegang er omkring det. Hvordan du opfatter smerten. Hvordan du tænker om smerter. Det er stimuli via nervebaner ,fra hjernen som udsender smerte signaler.

Du har det måske også med at overbeskytte dit ømme område, for ikke at “gøre det værre”. Men det kan være en stor fejl, for så væger man samtidig at leve med det, og ikke få gjort noget ved det. For det kan vel “kun blive værre”? Men nej… Både øvelser, behandling og afspænding af det kan have enorm effekt. Det giver dig samtidig værktøjer til at få dine tanker fra smerten.

Valg af behandling

Behandling er efterhånden så frit et område med så mange valg at det kan være uoverskueligt.

Kropsterapi og fysiurgisk- eller sports-massage (af en dygtig, erfaren og vel uddannet behandler).

Træning aktiverer din krop. Det giver dine tanker et pusterum, og så styrker det omkring dine smerter.

Yoga for kropskontrol, bevægelighed og for at mindske smerter.

Kost omlægning. Hav fokus på basisk kost via rigeligt med grønt. Skær drastisk ned på stimulanser, sukker, kaffe m.m. Det vil resulterer i mindre inflammationer, og ofte færre smerter.

Desværre vælger alt for mange mennesker at leve med det og behandle sig med smertedæmpende medicin.

 

 

Kilder

https://www.faks.dk/forside/om-faks/kroniske-smerter

Sådan blev jeg mine rygsmerter kvit efter 15 år

Nakke- og rygsmerter